Onze leerateliers
Het kloppend hart van de Werkplaats Sociaal Domein Zuyd wordt gevormd door leerateliers. Elk atelier heeft een eigen focus die de activiteiten stuurt. Deze focus sluit aan bij de behoeften en motivaties van de deelnemers uit de regio.
Inhoudelijke ateliers
De drie inhoudelijke leerateliers focussen op inhoudelijke vraagstukken en ontwikkelingen waardoor de kwaliteit van leven voor individuele of groepen burgers onder druk staat en zij moeizaam samenleven.
Kansrijk met jeugd
Doel Het leeratelier Kansrijk met Jeugd brengt zoveel mogelijk betrokkenen uit het domein Jeugd in verbinding. Op deze manier ontstaat een gedeelde urgentie, de nadruk ligt op het in co-creatie ontwikkelen van interventies en producten die helpen bij de aanpak van een overstijgend vraagstuk. Werkwijze In een leergroep van professionals uit onderwijs en hulpverlening, jeugdigen, … Lees verder
Veerkracht en onmacht in gemeenschappen
Hoe gaan wij te werk: Ben jij ook benieuwd wat wij doen in het Leeratelier “Veerkracht en onmacht in gemeenschappen”? Bekijk deze informatie dan eens. Informatie over de voorgang van dit leeratelier is te vinden op deze website. Joost Weling is contactpersoon voor dit leeratelier.
Overleven ten tijde van tweedeling
Doel Dit leeratelier draagt bij aan kennisontwikkeling over gemeenschappen. Samenlevingsopbouw is van oudsher de professionele activiteit die bijdraagt aan gemeenschapsvorming, en de principes daarvan worden eveneens in dit leeratelier tegen het licht gehouden. In het leeratelier is aandacht voor professionaliteit, legitimering & profilering van samenlevingsopbouw. Werkwijze Het leeratelier komt iedere twee maanden bij elkaar. Daarin … Lees verder
Voorwaardelijke ateliers
De drie voorwaardelijke leerateliers focussen op professionele competenties en institutionele voorwaarden die noodzakelijk zijn om een kentering in het professioneel handelen te bewerkstelligen.
Impact
In 2019 is WSD Zuyd als eerste werkplaats gestart met een leeratelier over het thema impact. Het leeratelier is een interprofessionele gemeenschap van sociaal werkers, beleidsmedewerkers van organisaties en gemeenten, studenten, onderzoekers en docenten, die zich bezig (willen) houden met legitimatievraagstukken en het inzichtelijk maken van de impact van sociaal werk. We werken vanuit de … Lees verder
Interprofessionaliteit
Doel Het Leeratelier interprofessionaliteit wil op co-creatieve wijze kennisproducten, methoden, interventies en een toolkit ontwikkelen, om interprofesssionaliteit te bevorderen rondom een maatschappelijke problematiek of vraagstuk. Daartoe werkt het leeratelier nauw samen met een van de drie ‘inhoudelijke’ leerateliers van WSD Zuyd. Werkwijze We gaan in leergroepen, dialoogsessies en netwerkbijeenkomst samen ontdekken, leren en ‘aanpakken’ hoe … Lees verder
Transformatief leiderschap
Doel Transformatief Leiderschap is een informele vorm van leiderschap, waarmee professionals kunnen inspireren tot een duurzame visie op en aanpak van structurele vraagstukken in de samenleving. De activiteiten van het leeratelier beogen bij te dragen aan twee doelen: Werkwijze In 2023 is het leeratelier gestart met een verkenning, waarbij in kaart is gebracht welke behoefte … Lees verder