Overleven ten tijde van tweedeling

Maatschappelijke ongelijkheid en tweedeling kan langs vele lijnen vorm krijgen, denk bijvoorbeeld aan sekse, klasse en cultuur. In dit leeratelier richten we ons op de mechanismen die aan ongelijkheid en tweedeling ten grondslag liggen, en op de vraag hoe burgers, professionals, organisaties en overheden deze mechanismen kunnen beïnvloeden. De concrete casus waar we ons op richten zijn burgers die in armoede (over)leven.

Overleven ten tijde van tweedeling

Doel

Dit leeratelier draagt bij aan kennisontwikkeling over gemeenschappen. Samenlevingsopbouw is van oudsher de professionele activiteit die bijdraagt aan gemeenschapsvorming, en de principes daarvan worden eveneens in dit leeratelier tegen het licht gehouden. In het leeratelier is aandacht voor professionaliteit, legitimering & profilering van samenlevingsopbouw.

Werkwijze

Het leeratelier komt iedere twee maanden bij elkaar. Daarin worden urgente kwesties van professionals behandeld aan de hand van bijdragen van experts uit het werkveld. Het leeratelier organiseert ook andere kennisactiviteiten, zoals kleinschalige praktijkgerichte onderzoeken van studenten en docent-onderzoekers.

Voor wie

Aan het leeratelier zijn professionals of burgers verbonden die zich bezighouden met processen van gemeenschapsvorming en/of samenlevingsopbouw. Dit zijn in de eerste plaats voornamelijk opbouwwerkers van verschillende welzijnsorganisaties uit Limburg. Daarnaast sluiten regelmatig beleidsmakers van gemeenten en professionals van woningbouwcoöperaties aan.

Investering

Deelname aan het leeratelier is kosteloos. Het vraagt wel een investering van tijd en energie om samen met vakgenoten dilemma’s, kwesties en mogelijke oplossingsrichtingen samen te exploreren. Daarbij gaat het om het leren van en met elkaar, voorwaarde van een succesvol leeratelier is dat deelnemers niet alleen halen, maar dat deelnemers ook brengen.

Bekijk ook deze video om meer over dit leeratelier te weten te komen!

Over de auteur/ontwikkelaar

Joost Weling

Joost Weling

Joost Weling is opgeleid tot sociaal pedagogisch hulpverlener (BA) en socioloog (MSc) . Hij heeft gewerkt als woonbegeleider in de ggz en vervolgens is hij aan de slag gegaan aan hogeschool docent. Hij is nu als docent-onderzoeker verbonden aan het lectoraat Sociale Integratie. Als docent-onderzoeker houdt hij zich bezig met onderwerpen als sociale ongelijkheid, sociale dynamiek in buurten en sociale rechtvaardigheid. Bij de Werkplaats Sociaal Domein Zuyd is hij ‘kartrekker’ van een tweetal leerateliers. Zowel van het leeratelier macht en onmacht van gemeenschappen als van het leeratelier overleven in tijden van tweedeling, armoede in perspectief.